Una trobada amb la història

La Xarxa d’Escoles Històriques de Barcelona impulsa des del 2011 un aprenentatge global a partir del patrimoni dels centres escolars. Els professors fomenten l’interès a través d’activitats d’investigació i d’encontres amb testimonis que van rebre l’educació la primera meitat del segle XX.

La trobada dels alumnes de 5è de primària de l’Escola Àngel Baixeras amb l’escriptor infantil i juvenil Enric Larreula ha estat la gran recompensa per a diverses setmanes de treball d’investigació. I és que aquest convidat és especial: Larreula havia estat alumne, ara fa seixanta anys, d’aquest mateix centre. Un fet que els nens i les nenes havien corroborat en trobar una vintena de treballs de quan era petit a l’antic Museu de l’escola.

Aquesta trobada forma part d’una de les activitats que es proposen des de la Xarxa d’Escoles Històriques de Barcelona (XEHB). Actualment, en formen part 12 escoles, tres de les quals són de secundària, i des de la seva creació el 2011 tenen com a principal objectiu impulsar un aprenentatge global a partir del patrimoni dels mateixos centres escolars.

“Amb aquest treball han après sobre la història, la llengua catalana, el format que té una entrevista, les fonts escrites i moltes coses més i això ha permès que, a través d’una sola activitat, es desenvolupin molts objectius” explica la directora de l’Escola Àngel Baixeras. Alhora, des del centre s’impulsa l’estudi del mobiliari propi, centenari, i es treballa per a la seva conservació, catalogació i difusió.

Una escola convertida en museu

Els alumnes d’ESO de l’Institut Menéndez y Pelayo han aconseguit museïtzar el seu propi centre i, fins i tot, s’atreveixen amb les visites guiades. D’aquesta manera, donen a conèixer el ric patrimoni del centre contextualitzat amb la història més recent de la ciutat als qui el visiten per primera vegada.

“Tot això et fa sentir orgullosa d’aquest institut” explica una de les guies, Gemma Ayats, que actualment cursa 4t d’ESO. Amb aquesta activitat els alumnes “es converteixen en experts i alhora en ciutadans actius que expliquen el passat, per entendre el present i tenir una actitud davant el futur”, conclou la coordinadora d’ESO de l’Institut, Marta Ponti.