Nous aparcaments segurs per a bicicletes

Durant un període d’un any, Barcelona activarà aquesta prova pilot, que inclou 14 estacions d’aparcament de bicis amb una capacitat de 150 places. Els nous aparcaments inclouen un sistema antirobatori que consta de tres punts d’ancoratge i materials anticisalla.

Barcelona disposa d’un innovador sistema d’aparcament segur al carrer per a bicicletes. Es tracta de noves estacions d’aparcament que inclouen un sistema antirobatori, tres punts d’ancoratges i materials anticisalla.

Aquesta prova pilot, impulsada per la unió temporal d’empreses Vadebike BCN, formada per tres empreses catalanes, i l’Ajuntament de Barcelona, té una patent europea i diferents de nacionals tant en disseny com en modalitat d’ús.

Durant un període d’un any, Barcelona activarà aquesta prova pilot, que disposa de 14 estacions d’aparcament de bicis amb una capacitat de 150 places. Aquestes estacions estan situades prop de la Diagonal i distribuïdes en el tram entre els carrers del Doctor Fleming i d’Aribau, a l’avinguda de Josep Tarradellas, prop de l’estació de Sants i de la plaça d’Espanya.

Sistema antirobatori

El nou aparcament inclou un sistema antirobatori que consta de tres punts d’ancoratge i materials anticisalla. Disposa de tres tancaments independents, amb què es protegeixen la roda del davant, la del darrere, el quadre i el seient, i també té un espai per guardar-hi el casc.

Un dels objectius principals d’aquest pàrquing de bicicletes és frenar els robatoris i gestionar aquest mitjà de transport a la ciutat a fi de fomentar-ne l’ús i alhora potenciar que l’aparcament sigui rotatori.

El projecte va sorgir arran del concurs d’idees BCN Open Challenge, impulsat durant el mandat anterior, sobre deu reptes que els ciutadans van plantejar, un dels quals era minimitzar els robatoris de les bicicletes.

L’empresa emergent Vadecity, amb un equip de més de vint-i-cinc persones, va guanyar el concurs conjuntament amb Smarting Engineering, el soci tecnològic, i Net i Serra, el soci industrial. El premi per impulsar aquest projecte va ser de 180.000 euros. Vadecity va guanyar un altre concurs internacional a la Smart City Expo i uns fons europeus que els han permès presentar la idea a un centenar de ciutats espanyoles.

Com puc fer servir aquest servei?

Per utilitzar el servei VadebikeBcn, l’usuari s’ha de donar d’alta a la pàgina web i rebrà una targeta sense contacte (contactless) per aparcar la bicicleta.

Els usuaris podran reservar la plaça d’aparcament una hora abans mitjançant el telèfon mòbil o des de l’ordinador per garantir-la, i també podran consultar si hi ha places lliures o no a l’estació que desitgin a través del web.

L’abonament anual VadebikeBcn és de 15 euros, i inclou una assegurança de la bicicleta per un import de 300 euros. La tarifa per hores dependrà del temps que l’usuari deixi aparcada la bici, i si és en dia feiner, oscil·larà entre els 0,02 i els 0,47 euros per hora. El temps màxim d’estacionament és de 72 hores.

L’Ajuntament de Barcelona desenvolupa un conjunt d’accions per incrementar la utilització de la bicicleta a la ciutat.

Per aquest motiu, i amb l’objectiu d’augmentar la seguretat de l’estacionament de bicicletes, existeixen diferents línies de treball: augmentar el nombre de barres d’aparcament i la dotació de places d’aparcament als pàrquings subterranis, habilitar recintes vigilats per a l’aparcament de bicicletes en ubicacions singulars, valorar amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) la possible extensió del sistema Bicibox en determinats barris de la ciutat i impulsar nous sistemes d’estacionament al carrer.

Més informació: web de VadebikeBcn.