Més de cinquanta entitats del comerç i professionals firmen el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat

El Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat amplia el quòrum amb la signatura de 54 entitats, gremis, organitzacions professionals i empreses. La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, i la regidora de Comerç i Mercats, Montserrat Ballarín, han presidit aquest dimarts, 7 de febrer, a la tarda al Saló de Cent de l’Ajuntament l’acte de signatura del Compromís i la presentació del programa “Comerç + Sostenible”.

El Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat és un document amb valor estratègic que fixa deu grans objectius, en l’horitzó del 2022. És el marc de treball de la xarxa Barcelona + Sostenible, que té com un dels seus valors principals la responsabilitat compartida. Cada membre de la xarxa de signants contribueix a la millora de la sostenibilitat amb les accions pròpies del seu àmbit de treball. Els signants intercanvien informació, comparteixen resultats, cooperen entre si i participen d’un procés d’aprenentatge i canvi col·lectiu.

L’àmbit del comerç té un gran pes a Barcelona, i un caràcter propi, i és per aquest motiu que dins de Barcelona + Sostenible s’ha creat el nou programa Comerç + Sostenible. Durant un any s’ha realitzat una prova pilot del programa amb diverses associacions de comerciants de la ciutat, que han ajudat a crear-lo.

Les associacions han elaborat plans anuals per millorar la sostenibilitat en les seves activitats, amb accions que impliquen els seus associats, han recollit les adhesions dels comerços i els han acompanyat en la realització de les accions. El bon resultat de la prova pilot ha fet que es consolidi el programa Comerç + Sostenible i ara es fa  extensiu a tota la ciutat. El programa promou la millora de la sostenibilitat del sector comercial a través de bones pràctiques ambientals i socials com: estalvi d’energia, prevenció i gestió de residus, reducció del consum d’aigua, mobilitat sostenible, consum responsable i compromís amb la comunitat.

Durant l’acte del 7 de febrer, 54 entitats han signat el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat i s’incorporen a la xarxa de Barcelona + Sostenible. Entre les noves entitats que s’han afegit al Compromís hi ha 28 eixos comercials i associacions de comerç, 16 gremis, 6 col·legis professionals i 4 altres activitats econòmiques. S’inclouen representants del Consell de Gremis de Comerç, Serveis de Turisme; PIMEComerç; la Fundació Barcelona Comerç i Barcelona Oberta, entre altres col·lectius. Amb aquestes noves incorporacions la xarxa Barcelona + Sostenible suma ja més de 900 membres.

Janet Sanz ha manifestat: “Els comerços han d’assegurar la seva pervivència al llarg del temps garantint que el seu projecte és sostenible” i ha subratllat que l’entramat comercial de la ciutat “construeix barris agradables, amb vida” i genera un “impacte transcendent”.

Al seu torn, la regidora de Comerç i Mercats, Montserrat Ballarín, ha destacat que els objectius del programa Comerç + Sostenible complementen els valors associats al comerç, com “la coresponsabilitat, la proximitat, la diversitat, una flexibilitat ben identificada, la transversalitat, el foment de la proactivitat i la creativitat, i ara avancem en el valor de la sostenibilitat”.

El programa Comerç + Sostenible està adreçat a entitats associatives del món del comerç, serveis i turisme i als comerços, prioritàriament a través de les entitats associatives. Aquestes entitats tenen la capacitat de realitzar accions per millorar la sostenibilitat adaptades específicament al seu sector o al seu territori i de difondre missatges de sostenibilitat en cascada des de l’entitat a les activitats econòmiques associades, i d’aquestes als seus clients.

Amb aquesta iniciativa es vol:
– Promoure accions a favor de la sostenibilitat a les entitats de comerç i als seus comerços, en benefici dels mateixos establiments comercials i de la societat.
– Posar en valor l’acció facilitadora de les entitats associatives del món del comerç.
– Destacar i reconèixer tota la contribució que ja estan fent les entitats i els comerços a la millora de la ciutat.
– Fer ciutat, projectant la imatge d’un teixit comercial i uns serveis que aposten per la qualitat i la sostenibilitat.