Menys burocràcia als serveis socials

S’ha posat en marxa la nova Oficina de Prestacions Socials i Econòmiques, un servei municipal que centralitza des d’ara la gestió dels ajuts municipals. Així, les persones més vulnerables veuran simplificats els processos a l’hora de sol·licitar prestacions i el personal podrà centrar-se en la intervenció directa amb les persones i no tant en la burocràcia.

L’oficina, situada a al carrer d’Aragó, 344, basa el seu servei en un model de proximitat, que posa la persona usuària en el centre. Al local es podran tramitar ajuts d’emergència social, el Fons d’Infància 0-16 i específics per a famílies monoparentals i la renda municipal d’inclusió del projecte pilot B-MINCOME. També s’informarà d’altres prestacions no municipals, com ara la renda garantida de ciutadania atorgada per la Generalitat. El centre emetrà, a més, certificats d’exclusió residencial social, de pobresa energètica o altres documents.

Actualment, a Barcelona s’atorguen uns dos-cents ajuts (municipals, supramunicipals, d’entitats socials), tant monetaris com en espècies, i l’objectiu és invertir aquesta tendència, unificar i associar tots els que siguin possibles i gestionar-los, a la llarga, mitjançant un sistema de finestreta única, per agilitzar el dia a dia dels serveis socials. Segons Laia Ortiz, tinenta d’alcaldia de Drets Socials, l’oficina neix amb la voluntat de dignificar els serveis d’atenció a les persones més vulnerables, que són les que fan ús de les prestacions econòmiques i socials. “Volem facilitar els processos a les persones usuàries, però també al personal que hi treballa, i per això cal un procés de desburocratització de les tasques”, ha manifestat.

El servei centralitzat té a veure amb el creixement constant del nombre de persones ateses a Barcelona pels serveis socials. “Malgrat que es digui que la crisi econòmica ha acabat, la realitat és que la xifra de persones usuàries de prestacions segueix augmentant de forma constant i intensa”, ha manifestat Ortiz.

Pla d’acció “Impulsem!” 

La nova oficina és una de les vint mesures del pla d’acció “Impulsem!”, el procés de canvi dels serveis socials de Barcelona que inclou, com a línia estratègica, la simplificació de la burocràcia als 40 centres de serveis socials de Barcelona.

La posada en marxa del servei ha suposat una inversió de 300.000 euros i la contractació de quinze professionals.