EscoLab, de l’institut a un laboratori professional

Hi participen més de 8.000 alumnes, els quals tenen l’oportunitat de conèixer els centres de recerca de la ciutat de primera mà. Les visites són gratuïtes i permeten descobrir les investigacions que es duen a terme en una cinquantena de centres de recerca. Els àmbits són molt diversos i engloben la biomedicina, les ciències ambientals, la tecnologia i les ciències socials, entre altres.

El programa EscoLab es duu a terme des de fa 10 anys i promou el contacte directe entre estudiants de secundària i investigadors de 55 centres de recerca de la ciutat. En aquest temps s’ha quadruplicat el nombre d’alumnes que se’n beneficien, els quals ja són més de 8.000. Entre les propostes gratuïtes que s’ofereixen, que són més de 130, hi ha visites a grups de recerca d’universitats, parcs científics, universitats i empreses disposats a satisfer la curiositat de l’alumnat.

Els àmbits dels tallers s’han anat ampliant al llarg d’aquesta darrera dècada, com explica Maria Molins, una de les organitzadores: “Vam començar molt centrats en el camp de la biomedicina i de les ciències experimentals i hem anat ampliant els camps; ara també hi ha moltes activitats de tecnologia i de ciències socials. Entenem que la recerca és cada vegada més transversal i també és bo que el programa reculli diferents branques del coneixement.”

Activitats plenes de recerca, tecnologia i innovació

Entre les activitats que poden realitzar els estudiants hi ha una visita a la Institució Milà i Fontanals, en què els arqueòlegs desfan idees preconcebudes sobre la prehistòria i els neandertals. En un taller al Centre de Recerca d’Epidemiologia Ambiental (CREAL) els joves aprenen què és l’epidemiologia mediambiental, com es mesura la contaminació i com pot afectar la nostra salut.

A la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) els expliquen el desenvolupament històric de l’àlgebra; al Centre de Regulació Genòmica (CRG) els alumnes representen un joc de rol gegant que els permet aprendre com s’investiga en biotecnologia, i a La Salle Campus Barcelona – Universitat Ramon Llull reflexionen sobre la influència de les marques, la publicitat i el màrqueting en el consum i en la vida quotidiana.