Els escúters podran accedir al transport públic

A partir del 26 de juny, les persones amb mobilitat reduïda reconeguda podran pujar amb escúters a la xarxa de metro i d’autobusos regulars amb les mateixes condicions que les que van amb cadira de rodes. Es tracta d’una prova pilot organitzada a través d’un conveni de col·laboració entre l’Ajuntament, la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per promoure l’accessibilitat i l’autonomia de les persones amb discapacitat.

La prova pilot durarà fins que s’aprovi el nou codi d’accessibilitat, que desenvoluparà les condicions d’accés al transport públic amb efectes generals, i en tot cas, com a màxim, fins al 31 de desembre de 2017. Hi tindran accés les persones empadronades a Barcelona que tinguin una discapacitat reconeguda i superin el barem de mobilitat reduïda o bé estiguin afectades d’una malaltia crònica que limiti la seva mobilitat.

Els escúters hauran de complir les condicions de dimensions, pes, estabilitat i maniobrabilitat que estableix la Generalitat per a l’ús segur en metro i autobús, i que es poden consultar al web www.bcn.cat/accessible.

Per poder accedir-hi, s’ha d’obtenir una acreditació personalitzada i una placa numerada de color lila, que s’expedirà a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) de Barcelona. Aquest distintiu, que ha de ser ben visible sobre l’escúter, i el carnet individual permetran l’accés a la xarxa de metro i a les 99 línies d’autobús de TMB en les mateixes condicions que els usuaris de cadires de rodes motoritzades. És a dir:

– Estaran autoritzats a pujar per la porta central dels autobusos o per la segona en el cas dels articulats de quatre portes, perquè puguin utilitzar la rampa d’accés.

– A l’interior dels autobusos i dels trens s’hauran de situar a l’espai reservat per a cadires de rodes.

– S’hauran de situar en el sentit contrari a la marxa, recolzats en el respatller i amb els frens posats.

– És obligatori l’ús del cinturó de seguretat.

Aquesta prova pilot és fruit d’un conveni entre la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i TMB. La tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, va assenyalar: “Encara queda molt per fer, però mesures com aquesta ens apropen a l’accessibilitat universal i a la ciutat inclusiva que perseguim.” Per la seva banda, la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, ha destacat que el transport públic de Barcelona “continua sent un referent d’accessibilitat i inclusivitat, com ho va ser ara fa deu anys, quan la totalitat de la flota d’autobusos va quedar adaptada a persones amb mobilitat reduïda”.