El servei de teleassistència serà més personalitzat i tindrà millors prestacions

El nou model de teleassistència adreçat a persones grans, amb diversitat funcional i amb valoració de dependència, s’adequarà a les diferents necessitats dels usuaris. S’estableixen tres nivells d’atenció (bàsic, mitjà i alt), que determinaran la freqüència de les trucades de seguiment.

El servei de teleassistència es va crear l’any 2005 i ha crescut any rere any. L’any passat va atendre gairebé 91.000 persones. Actualment hi ha prop de 68.000 terminals actius a les llars de la ciutat, que permeten millorar la qualitat de vida i l’autonomia de les persones de dues maneres: d’una banda, donant resposta a les sol·licituds d’ajuda en situacions d’emergència, i de l’altra, permetent un contacte continuat per prevenir situacions d’inseguretat, aïllament o soledat.

El nou sistema es desplegarà progressivament fins que s’acabi d’implantar del tot, al llarg del 2017. Fins ara les prestacions que donava el servei eren les mateixes per a tots els usuaris, però alguns manifestaven que no els calia un seguiment tan intensiu. Altres, en canvi, demanaven més atenció. Per això una de les novetats més destacades és la classificació dels tres nivells d’atenció, que determinaran la freqüència de les trucades segons tres variables: salut, relacions socials i impacte de les cures. Al nivell bàsic li correspon una trucada de seguiment cada 15 dies; al nivell mitjà, una cada 30, i a l’alt, una cada 45. La valoració per decidir el nivell la farà l’equip de professionals de teleassistència, després d’una visita presencial a cada domicili per parlar amb els usuaris i consensuar les necessitats.

“La personalització és necessària per adequar el servei a les particularitats de cada situació”, ha manifestat la tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz. “La diversitat de la població és molt gran, i per això no podem oferir el mateix servei a tothom”, ha reblat. Ortiz també ha fet èmfasi en l’enfocament de responsabilitat col·lectiva en la cura. “La cura és un bé comú, perquè sense ella la societat no funcionaria”, ha dit. I ha assenyalat la importància de garantir drets, ja que el servei possibilita un envelliment més autònom i de més qualitat.

Més enllà de la freqüència de les trucades, a cada nivell de suport li corresponen unes prestacions o unes altres. Per exemple, els nivells mitjà i alt inclouen detectors de foc i fum a la llar, i el nivell alt, dispositius per augmentar la seguretat de la persona i el seu entorn, com un detector de monòxid de carboni i dispositius d’obertura de porta, de caigudes o moviment. Es definiran les prestacions tecnològiques i d’atenció de manera consensuada amb cada usuari.

La teleassistència gratuïta continuarà estant activa 24 hores al dia i 365 dies l’any. “Realment em dona molta seguretat, aquest servei”, ha explicat Albert Sicart, de 91 anys i usuari. “Jo he caigut dues vegades, i només prement el botó vermell, he tingut una unitat a casa gairebé immediatament.” La seva germana, la Montserrat, de 87 anys, que comparteix habitatge amb l’Albert, ha fet referència a la tranquil·litat que li proporciona el servei. “Cada quinze dies truquen per veure com estem, i realment això no es pot pagar amb diners, ens fa sentir que no estem sols”, ha dit.

Inversió per a aparells i serveis nous

Les millores del servei es concreten en xifres. L’any 2016 el servei va suposar una despesa pública municipal de 10,37 milions d’euros, i la previsió és que la partida econòmica creixi fins als 12,20 milions el 2019. A banda d’establir tres nivells, s’incorporaran suports nous a la unitat de control remot que porta l’usuari. Així, a més del tradicional penjoll, s’introduiran dispositius en polseres o en pinces que s’enganxen a la roba. També augmentaran els dispositius perifèrics per prevenir situacions de risc. Per exemple, està prevista la instal·lació de fins a 19.000 detectors de fum a les llars i de 10.000 aparells que també poden avisar d’una fuita de gas o d’una situació de passivitat a l’interior d’una casa.

S’ha millorat el sistema de comunicació massiva en situacions d’emergència o catàstrofe, i ara el centre de gestió serà capaç d’emetre 18.000 comunicacions en una hora en cas necessari. També hi haurà més garanties de custòdia i seguretat de les claus de les llars, s’incrementarà el nombre d’unitats mòbils per atendre emergències a domicili i es faran campanyes específiques per fomentar l’envelliment actiu i els hàbits de vida saludable. Finalment, es tindrà en compte l’atenció emocional dels cuidadors que tenen a càrrec persones amb necessitats d’atenció especials.

Valoració excel·lent del servei

Els usuaris valoren el servei amb una mitjana de 9,6 punts. El 86,6% el qualifica d’excel·lent, un percentatge superior al 83% del 2015. Segons les 800 entrevistes fetes durant l’any passat, sobretot es valora la sensació de seguretat, la tranquil·litat, l’acompanyament i el fet de poder seguir vivint a casa de forma independent. El 39,5% de les persones entrevistades havien premut el botó d’emergència del seu aparell de teleassistència.

Qualsevol persona empadronada a Barcelona de més de 75 anys, en situació de dependència reconeguda o amb diversitat funcional acreditada, pot sol·licitar la teleassistència de forma gratuïta. També la poden fer servir les persones amb un informe favorable de l’ambulatori o dels serveis socials. El creixement exponencial del nombre d’usuaris durant els últims anys, així com la previsió d’envelliment a Barcelona han portat a la decisió d’afinar el funcionament intern del servei.