El dret col·lectiu a l’educació

El coneixement i l’educació són eixos bàsics per al desenvolupament i la inclusió social. Per això, es consolida la idea de ciutat educadora, en què la formació esdevé un instrument essencial per al creixement personal i col·lectiu.

Una ciutat educadora és la que inverteix en l’educació de totes les persones, perquè tothom sigui més capaç d’expressar, d’afirmar i de desenvolupar el seu potencial. Amb aquesta intenció existeixen un conjunt de programes a la ciutat que persegueixen cinc grans objectius:

  • Cap infant entre 0 i 18 anys sense accés a una educació pública.
  • Cap jove entre 18 i 25 anys sense una titulació d’ensenyaments postobligatoris.
  • Cap adult de més de 25 anys sense accés a una formació de qualitat.
  • Cap professional docent sense recursos per poder fer realitat el seu somni pedagògic.
  • Cap barri sense un projecte educatiu.

Camins escolars

El “Camí escolar, espai amic” pretén que els nois i les noies de la ciutat guanyin autonomia personal i qualitat de vida quan fan sols el trajecte entre casa i l’escola, passegen pel parc, van al casal o a fer esport…, i promou alhora un compromís de participació de la comunitat.

Per aconseguir aquesta finalitat cal generar actuacions que contribueixin al replantejament d’actituds tant dels joves com de la comunitat: els nois i les noies han de poder experimentar i aprendre a valorar els riscos, mentre la comunitat, entesa com a ciutadania organitzada o no, ha de contribuir a posar les condicions de viabilitat.

Projecte Baobab

El projecte Baobab té com a objectiu garantir el dret dels infants a les activitats de vacances i, alhora, fomentar l’aparició d’una oferta de lleure educatiu durant tot l’any en barris on aquestes necessitats no estan cobertes per a tothom. Baobab, a més, aterra als barris teixint aliances amb entitats, associacions i projectes de les àrees i districtes i generant nous vincles dins la comunitat: la meitat dels monitors i les monitores dels campaments urbans són del barri.

Patis oberts

Els patis escolars s’obren als barris com a espai d’ús públic per a famílies, infants i adolescents fora de l’horari escolar, durant el cap de setmana i en el període de vacances escolars amb l’objectiu d’optimizar l’ús dels centres escolars i potenciar-ne la vessant educativa i social, i també per oferir un context segur i de proximitat on els infants i els joves de la ciutat, de manera autònoma, i les seves famílies puguin gaudir del temps de lleure amb un servei permanent de monitoratge.